مربی تیم ملی تکواندو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بازیکنانی موفق بودند که از فرصت‌ها استفاده کردند/ اولویت  ما کسب سهمیه المپیک بود/ سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب نداشته باشیم، کسب مدال آرزو می‌شود

بُسحاق گفت:  مدال فینال گرندپری ارزش زیادی دارد، اما اولویت ما کسب سهمیه المپیک بود که خوشبختانه موفق شدیم در این مسابقات ۲ سهمیه بگیریم.

علی محمد بُسحاق مربی تیم ملی تکواندو کشورمان درباره مسابقات فینال گرندپری، عملکرد هوگوپوشان کشورمان در این مسابقات و  شرایط تیم ملی در فاصله باقی مانده تا المپیک با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  به گفت و گو پرداخت.  

بازیکنانی موفق بودند که از فرصت‌ها استفاده کردند

مربی تیم ملی تکواندو کشورمان درباره سطح فنی مسابقات فینال گرندپری گفت: فینال گرندپری آخرین فرصت برای کسب سهمیه المپیک بود و همین مسئله باعث شد تا سطح این مسابقات خیلی بالا باشد. نفراتی که در این مسابقات شرکت کرده بودند برای سهمیه المپیک می‌جنگیدند و آن‌هایی که شانسی برای حضور در المپیک نداشتند به دنبال ارتقا رنکینگشان بودند. فینال گرندپری مسابقات سختی بود و بازیکنانی به مراحل بالاتر رسیدند که توانستند  از فرصت‌ها بهتر استفاده کنند.

اولویت  ما کسب سهمیه المپیک بود

هدف ما کسب ۳ سهمیه المپیکی بود و مدال مسابقات هم برای ما ارزشمند بود، اما اولویت ما کسب سهمیه المپیک بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و ۲ سهمیه گرفتیم. سجاد مردانی هم تمام تلاشش را کرد و به فینال رسید، اما در راند آخر روی یک غافلگیری نتیجه را واگذار کرد و بااختلاف ۴  امتیاز نتوانست سهمیه المپیک را بگیرد. امیدوارم او در گرنداسلم بتواند طلا بگیرد تا با ۳ تکواندوکار در توکیو حضور داشته باشیم.

بازیکنان در راند سوم با سرمربی هماهنگ نبودند 

بُسحاق در خصوص عملکرد ضعیف هوگوپوشان کشورمان در راند سوم که باعث شد برتری آن ها از دست برود گفت:  هر ۳ بازیکن ما ضربه چرخشی خوردند و در راند سوم زیرکی و هوش لازم را نداشتند. بازیکنان ما با یک تغییر گارد و یک تغییر تاکتیک می‌توانستند این ضربات را مهار کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به هر حال تکواندوکاران ما تا زمانی که گوش به فرمان سرمربی بودند، به خوبی جلو رفتند، اما در راند سوم ناهمانگی به وجود آمد و باعث شد که میرهاشم ۳ ضربه تی چاگی بخورد، مردانی هم ۲ ضربه موم دولیو و ۲ ضربه چرخشی خورد و هادی پور  هم به همین دلیل نتیجه را واگذار کرد؛ بنابراین دلیل باخت بازیکنان ما مسائل فنی بود، زیرا آن‌ها ۲ راند نخست با سرمربی هماهنگ بودند، اما در راند ۳ ناهمانگی به وجود آمد و برتری ما از دست رفت.

لباس‌های جدید زیبنده ورزشی مانند تکواندو

مربی تیم ملی تکواندو درباره لباس های جدید که برای نخستین بار در فینال گرندپری مورد استفاده قرار گفت گفت: لباس‌ جدید  واقعا بد بود و برای  ورزشی مانند تکواندو زیبنده نبود. امیدوارم مسئولان کمیته بین المللی المپیک این لباس‌ها را تایید نکنند تا برای همیشه کنار گذاشته شود.   بازیکنان ما یکی، ۲ ماه با این لباس‌ها تمرین می‌کردند که باعث شد تا حدودی به بازی با آن عادت کنند، اما بازیکنان هم از این لباس‌ها راضی نبودند.   تکواندوکارانی که برای چندین سال با یک نوع لباس تمرین و بازی کردند، نمی‌توانند به یکباره از لباس‌هایی متفاوت استفاده کنند که اصلا استاندارد هم نیست. متاسفانه این لباس‌ها بیش از حد جذب بود و جلوی کار بازیکنان را می‌گرفت.  

 شرایط طوری پیش رفت که باید مزد زحمات چند ساله مان  را در فینال گرندپری می‌گرفتیم

بازیکنان ما فشار زیادی تحمل می‌کردند، زیرا ۳ سال و نیم جنگیدند تا به این مرحله رسیدند، اما شرایط طوری بود که آن‌ها باید مزد زحماتشان را در این مسابقات می‌گرفتند و به همین دلیل کار در فینال گرندپری بسیار حساس و سخت بود. میرهاشم در فینال گرندپری مدال نگرفت، اما اتفاقات خیلی خوبی افتاد که او توانست سهمیه بگیرد، زیرا اصلی‌ترین رقبای او هم توفیقی نداشتند و اگر این طور نمی‌شد کار میرهاشم برای سهمیه گرفتن خیلی سخت می‌شد.  

حریفان میرهاشم سابقه قهرمانی جهان و المپیک داشتند

رسانه‌ها و منتقدان در چند ماه گذشته با ما همکاری کردند و بایت حمایت‌هایی که کردند از آن‌ها تشکر می‌کنم. تنها مسائلی که باعث شد به بازیکنان فشار وارد شود، شرایط آن‌ها در رنکینگ و فشار مساقات و مسائل ناشی از کارشکنی انگلیسی‌ها در مسابقات جهانی بود که ما آن را فراموش کردیم. در این مسابقات هم بازیکنان با تمام وجود بازی کردند و با یکدیگر هم قسم شدند تا هر چه در توان دارند بگذارند و به جز ۲، ۳ اشتباهی که داشتند، مسابقات بسیار زیبایی را برگزار کردند. در مبارزه میرهاشم دیدید که او تا ثانیه آخر با تمام وجود بازی کرد و نتیجه در ثانیه آخر عوض شد. حریفانی که میرهاشم به آن‌ها باخت، بازیکنان بسیار خوبی بودند که سابقه چندین بار قهرمانی در مسابقات جهانی و المپیک را دارند.  

تغییرات خوبی در نحوه مبارزه مردانی ایجاد شده است

او دلیل روند رو به رشد مردانی در مسابقات اخیر را تغییر تاکتیک این بازیکن عنوان کرد و گفت: مردانی تغییر تاکتیک داده و تحرک او هم او بیشتر شده است. جابجایی‌های مردانی در حین مسابقه بیشتر شده و ضربات چرخشی هم در دستور کار او قرار گرفته است. خوشبختانه استارت‌ها و ضربات ترکیبی مردانی در مسابقات اخیر خیلی بهتر شده بود و نتیجه ۲ بازی را در ثانیه‌های آخر به نفع خودش تغییر داد. در تمرینات روی تمامی این مسائل کار کرده بودیم که تاثیر مثبت  آن  را در فینال گرندپری دیدیم.  

ضربات چرخشی باید از رده‌های پایه آموزش داده شود

بُسحاق در خصوص ضربات چرخشی که نقطه ضعف تکواندوکاران کشورمان بود و در مقابل حرفان کره ای به خوبی از آن استفاده می کردند گفت: ضربات چرخشی باید در رده‌های پایه و در باشگاه‌ها آموزش داده شود. کار کردن بر روی این ضربات در اردو‌های تیم ملی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما وقتی بازیکنی از رده پایه این تکنیک‌ها و ضربات را آموزش ببیند و تا زمانی که به سطح ملی برسد، آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد، تاثیر خیلی بهتری دارد.   با این حال ما روی ضربات چرخشی مانند فیلیپینی، موم دولیو و تی چاگی خیلی کار کردیم، اما هنوز بازیکنانمان به آن خودباوری و اعتماد به نفس لازم برای به کارگیری این ضربات در حین مسابقات نرسیده اند و فعلا این تکنیک‌ها را در مسابقات سطح پایین‌تر مانند تورنمنت‌ها به کار گرفتند. امیدوارم در فاصله چند ماه‌ای که تا المپیک باقی مانده، بتوانیم این نقطه ضعف را برطرف کنیم.  

سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب نداشته باشیم، کسب مدال آرزو می‌شود

تمام دنیا روی تکواندو سرمایه گذاری کرده و رقیبان ما پیشزفتی سریع و چشمگیری داشتند. ما هم باید چنبن پیشرفتی داشته باشیم و اگر قرار باشد به گذشته خودمان افتخار کنیم، دردی از تکواندو ما دوا نمی‌شود.   گذشته‌ها گذشته و در آن زمان تکواندو مانند اکنون نبود. در حال حاضر تمام کشور‌ها مدعی هستند و هیچ کشوری را نمی‌بینیم که دست و پا بسته باشد. دلیل این هم سرمایه گذاری و برنامه ریزی خوب آن‌ها است. اگر بخواهیم در باد افتخارات گذشته و این که یک زمانی قهرمان شدیم و مدال گرفتیم بخوابیم، آسیب می‌بینیم. باید برنامه ریزی بهتری داشته باشیم و با تلاش و سرمایه گذاری بیشتر برای تکرار افتخارات گذشته تلاش کنیم. مسئولانی که اداراه این ورزش را برعهده دارند، باید بدانند که  بسیاری از کشور‌ها  برای گرفتن یک مدال المپیکی میلیاری هزینه می‌کنند و ما اگر سرمایه گذاری و برنامه ریزی مناسب نداشته باشیم، قطعا در دوره‌های بعدی همین یک نقره و برنز هم نمی‌توانیم بگیریم.  

تمام مسابقات  مسیری برای رسیدن به المپیک است

میان ۲ المپیک ۴ سال فاصله زمانی وجود دارد و در این مدت تمام کشور‌ها برنامه ریزی‌ها و طراحی هایشان را در جهت کسب مدال المپیک تنظیم می‌کنند و مسابقات جهانی، بازی‌های اروپایی و آسیایی و گردپری ها، مسیری برای رسیدن به المپیک و مدال آن  هستند. قطعا هدف ما هم موفقیت در المپیک است و برای خوش رنگ‌ترین مدال تلاش خواهیم کرد.  

امیدوارم از تمام رشته‌هایی که سهمیه المپیک گرفتند  حمایت شود

از مسئولان ورزشی کشور می‌خواهم نه فقط تکواندو بلکه تمام رشته‌هایی که سهمیه گرفتند را حمایت کنند، به هر حال جوانانی که سال‌ها زحمت کشیدند تا به اینجا برسند، از مسئولان توقع دارند که حمایتشان کنند تا در مدت باقی مانده بتوانند برای حضور در المپیک به خوبی آماده شوند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار